Van de sloot op de wal

 
 
 

Iemand helpen die met een persoonlijk probleem bij je komt, lijkt vaak zo simpel. Een bemoedigend woord, een goed advies, vertellen hoe jij het opgelost hebt, zeggen wat het met jou doet, goede argumenten geven, de situatie nog eens verduidelijken: helaas helpt het vaak allemaal niet. Sterker nog, mensen voelen zich soms juist niet geholpen en raken nog verdrietiger of gefrustreerder. De hulpvrager raakt eigenlijk van de wal in de sloot en kan zelfs het vertrouwen in jou verliezen. Hoe kan dat nou, want je wilde zo graag steun geven.

Je hoeft echt geen psycholoog te zijn een gesprek te kunnen voeren waarmee je een ander wel echt helpt. Het gaat enerzijds om te leren een goede ingang te gebruiken en anderzijds om de juiste snaar te raken. Dit gedrag kun je leren, alleen niet uit een boekje. De enige manier om ander gedrag aan te leren is oefenen in een veilige omgeving. Ik kan je die omgeving bieden en je de feedback geven die onmisbaar is om je aanpak te verbeteren. Zodat je de volgende keer wel een echte steun en toeverlaat kunt zijn.